Geluidscontrole (complete ploeg)

  • Zet uw motor aan om op temperatuur te komen.
  • De conformiteit van de demper (2T – 4T) en expansiepot (2T) wordt gecontroleerd;
  • De gassen open tijdens 1 sec., met hoog toerental bijna 2 m. en 45° max 111dB, controle door een commissaris.

Testen sonometer

Motoren testen 111 dB max. met :
  • Demper 2T enduro
  • Demper 2T cross (verlengstuk enduro type, pot isoleren, recent wol,…) = OK
  • Demper 4T enduro origineel of merk (indirecte uit-laat- pijp) = OK
  • Demper 4T cross origineel van *Honda
    • *250cc vanaf 2011 t/m 2016 = OK (nu met uitlaten van 33 mm = NOK)
    • *450CC vanaf 2011 tot vandaag = OK
  • Demper 4T cross + *Club demper plaatsen (klik banktesten) = OK
    * Niet geplaats op Carbon of Titanium demper om te kwetsbaar.
    * Gratis reservering gewest met de voorinschrijving.
  • BELANGRIJK: de geldig voor-inschrijving (via mail) met uw staartnummer, geeft u niet het recht voor een Club demper zonder het verzoek, en dus geeft u niet de garantie om deel te nemen aan de wedstrijd in geval van beperkte stock.
Motoren testen 112 dB en + met :
    • De motoren van alle merken met de originele of merk dempers 4T (directe uitlaat), zijn te luidruchtig ... dus het argument "originele kruisdemper" is niet geldig = NOK
    • Honda voor het jaar 2011 = NOK
    • Honda 250cc met de originele demper (uitlaat 33 mm) van 2017 tot vandaag = NOK
    • Sommige rijders zetten hun enduromotor een cross-type uitlaat zonder de db-killer.
      Deze motoren zullen uiteraard de geluidscontrole worden ontzegd
    OK
    NOK



De oplossingen

Vervang de verbrande glaswol van de geluiddemper

De ENDURO demper (indirecte uitgang)


Club demper 4T


      Deze demper is nagemaakt als enduro system met indirect uitlaap. Zie-hier grafiek (kliken) van de testbank cross motoren, Ktm 450cc en Kawasaki 250cc met en zonder de demper.

    • Stuk te lenen
      • BEPERKTE STOCK !!!
      • !!! Wacht niet tot op de dag van de wedstrijd om hem te reserveren.
      • Wenselijk reservering gewenst (met de voorinschrijving)
      • Een bevestigingsmail zal u gestuurd worden.

      Op de dag van de wedstrijd dient u zich bij de stand te melden om het te monteren en voor de leningsvoorwaarden (zie timing).

      De stukken zullen niet op demper in Carbon of Titanium geplaatst worden (te kwetsbaar).

Hoe een expansiepot isoleren als te veel lawaaï

De geluidsproductie is grotendeels afkomstig van de expansiepot. Vandaar de noodzaak deze te isoleren. Om in het klassementen opgenomen te worden moeten de 2T met een cross-expansiepot (of te lawaaierige  enduro-expansiepot) een binnenband  rond deze pot plaatsen om trillingen te voorkomen. Een efficiënte, makkelijke en vooral goedkope oplossing. De expansiepot demonteren en er met telkens een overlapping een gebruikte binnenband van achteren naar voren omheen rollen over +/- 40 cm op het brede gedeelte en stoppen op min. 20 cm van de cilinder; aan elk uiteinde vastklemmen. Ofwel hetzelfde met een keramisch lint dat bedekt wordt met in polyester geïmpregneerde glasvezel. Vervolgens gladschuren en beschilderen.

Neem dus nu meteen de maatregelen om aan de opgelegde normen te voldoen.
Meteen ook al onze dank voor uw medewerking.