Geluidscontrole (complete ploeg)

  • Zet uw motor aan om op temperatuur te komen.
  • De conformiteit van de demper (2T – 4T) en expansiepot (2T) wordt gecontroleerd;
  • De gassen open tijdens 1 sec., met hoog toerental bijna 2 m. en 45° max 111dB, controle door een commissaris.

Testen sonometer

Motoren testen 111 dB max. met :
  • Demper 2T enduro
  • Demper 2T cross (lang, pot isoleren, recent wol,…) = OK
  • Demper 4T enduro origineel of merk (indirecte uit-laat- pijp) = OK
  • Demper 4T cross origineel van Honda (vanaf 2011) = OK - 450cc, 2017 = NOK
  • Demper 4T cross + *Club demper plaatsen (klik banktesten) = OK
    * Niet geplaats op Carbon of Titanium demper om te kwetsbaar.
    * Gratis reservering gewest met de voorinschrijving.
Motoren testen 112 dB en + met :
  • Demper 4T cross (directe uitlaat) origineel of van merk = NOK…!!! dus het argument "originele cross geluiddemper" is niet geldig.
  • Controle testen tussen 112 en 115 dB voor alle merken cross motoren… dus te luidruchtig (uitgezonderd Honda 250cc en 450cc vanaf 2011 met origineel demper getesten tot 110 dB) >>> !!! Honda 450cc, 2017 = NOK

De oplossingen

Vervang de verbrande glaswol van de geluiddemper

De ENDURO demper (indirecte uitgang)


Club demper 4T


      Deze demper is nagemaakt als enduro system met indirect uitlaap. Zie-hier grafiek (kliken) van de testbank cross motoren, Ktm 450cc en Kawasaki 250cc met en zonder de demper.

    • Stuk te lenen
      • BEPERKTE STOCK !!!
      • !!! Wacht niet tot op de dag van de wedstrijd om hem te reserveren.
      • Wenselijk reservering gewenst (met de voorinschrijving)
      • Een bevestigingsmail zal u gestuurd worden.

      Op de dag van de wedstrijd dient u zich bij de stand te melden om het te monteren en voor de leningsvoorwaarden (zie timing).

      De stukken zullen niet op demper in Carbon of Titanium geplaatst worden (te kwetsbaar).

Hoe een expansiepot isoleren als te veel lawaaï

De geluidsproductie is grotendeels afkomstig van de expansiepot. Vandaar de noodzaak deze te isoleren. Om in het klassementen opgenomen te worden moeten de 2T met een cross-expansiepot (of te lawaaierige  enduro-expansiepot) een binnenband  rond deze pot plaatsen om trillingen te voorkomen. Een efficiënte, makkelijke en vooral goedkope oplossing. De expansiepot demonteren en er met telkens een overlapping een gebruikte binnenband van achteren naar voren omheen rollen over +/- 40 cm op het brede gedeelte en stoppen op min. 20 cm van de cilinder; aan elk uiteinde vastklemmen. Ofwel hetzelfde met een keramisch lint dat bedekt wordt met in polyester geïmpregneerde glasvezel. Vervolgens gladschuren en beschilderen.

Neem dus nu meteen de maatregelen om aan de opgelegde normen te voldoen.
Meteen ook al onze dank voor uw medewerking.